Sejarah Pembentukan Masyarakat Malaysia

 

SEJARAH DAN PEMBENTUKAN MALAYSIA


1.0 : PENGENALAN


Malaysia pada hari ini didiami oleh pelbagai bangsa, kaum dan etnik dari Perlis hingga ke Sabah. Kepelbagaian kaum dan etnik inilah maka wujud pula kepelbagaian budaya, bahasa, agama dan adat resam. Corak masyarakat Malaysia seperti ini berlaku disebabkan oleh perubahan masa dan keadaan, seperti yang berlaku terhadap perubahan struktur politiknya. Sebelum abad ke-18 dan ke-19, masyarakat Malaysia tidak begini coraknya. Sebaliknya boleh dikatakan bahawa, semenanjung Tahan Melayu ketika itu didiami oleh orang Melayu dan Orang Asli bersama sebilangan kecil bangsa atau kaum lain. Tetapi kini coraknya telah berubah dan wujudlah pembentukan masayarakat majmuk.

J.S.Furnivall merupakan orang pertama yang mengemukakan konsep masyarakat majmuk berdasarkan kajiannya di Indonesia dan Burma. Menurut Furnivall (1967:54), masyarakat majmuk terdiri daripada pelbagai kaum yang mempunyai kebudayaan, agama, bahasa dan adat resam yang tersendiri. Walaupun pelbagai kaum berganding bahu di bawah sistem politik yang sama tetapi kehidupan mereka adalah berasingan dan interaksi sosial dalam kalangan mereka amat berkurangan dan hubungan mereka hanya terbatas kepada hal ekonomi dalam jual beli. Pembahagian tugasan dilakukan atas garis-garis ras.


Idea Furnivall mengenai masyarakat majmuk telah banyak dibincangkan oleh tokoh-tokoh sosiologi yang terkemudian. M.G. Smith merupakan salah seorang yang telah memberikan satu analisis yang panjang lebar mengenai konsep ini. M.G. Smith juga menganggap masyarakat majmuk sebagai masyarakat yang mempunyai pelbagai budaya, perpecahan sosial dan perselisihan. Dari segi politik pula, masyarakat majmuk dikuasai oleh satu kelompok minoriti yang mempunyai kebudayaan yang tersendiri. Smith juga berpendapat bahawa masyarakat wujud atas dasar konflik dan paksaan, bukannya atas dasar nilai bersama. Selain daripada Furnivall dan Smith, P.L. Van Den Berghe juga memberikan sumbangan terhadap perbincangan mengenai konsep masyarakat majmuk. Beliau membezakan kemajmukkan sosial iaitu masyarakat dipecahkan kepada kelompok korporat dan bukannya budaya daripada kemajmukkan budaya iaitu wujud daripada beberapa kelompok etnik.


 1.1 : SEJARAH MASYARAKAT MALAYSIA
 

 Malaysia mempunyai penduduk yang berbilang kaum seperti Melayu, Cina, India dan lain-lain. Setiap kaum mempunyai latar belakang dan identiti yang berbeza. Mayarakat majmuk biasanya dikaitkan dengan negara Malaysia. Ini kerana negara Malaysia terdiri daripada masyarakat yang berbilang kaum dan budaya yang tersendiri. Kini, negara Malaysia telah didiami oleh pelbagai bangsa, kaum dan etnik dari Perlis hingga ke Sabah. Corak masyarakat Malaysia seperti ini berlaku disebabkan oleh perubahan masa dan keadaan seperti yang berlaku terhadap perubahan struktur politiknya. Dengan adanya kepelbagaian kaum di Malaysia, maka wujudnya kepelbagain adat resam, budaya, bahasa, agama dan sebagainya.


    Masyarakat majmuk merupakan mayarakat yang terdiri pelbagai lapisan kaum yang mempunyai kepercayaan, adat resam dan budaya yang tersendiri. Setiap kaum di negara Malaysia ini mempunyai latar belakang dan sejarah kemasukannya. Masyararakat majmuk dibahagikan mengikut garis-garis pemisah (segremental cleavages) seperti ras, etnik, agama, ideologi, bahasa dan budaya". Menurut Kamus Dewan (2005),ialah kumpulan manusia yang hidup bersama-sama di sesuatu tempat dengan aturan dan cara-cara tertentu. Jaringan erat wujud dalam kalangan anggota tersebut, khususnya melalui hubungan bersemuka contohnya seperti pergaulan masyarakat di Malaysia yang terdiri daripada bangasa Melayu, Cina, India dan lain-lain.


     Malaysia amat terkenal dengan adanya masyarakat majmuk yang berbilang kaum. Pembentukan masyarakat majmuk yang berbilang kaum di Malaysia pada abad ke-19 adalah kesan daripada Kolonialisme yang mutlak. Masyarakat majmuk di Malaysia terjadi secara tidak sengaja. Pada awal abad ke-19, lebih 90% penduduk di Tanah Melayu adalah Melayu. Namun pada pertengahan abad ke-19, penghijrahan masuk kaum Cina dan India secara beramai-ramai ekoran dasar liberal Inggeris telah mengubah struktur kependudukan asal Tanah Melayu. Masyarakat majmuk di Malaysia terdiri dari pelbagai etnik yang dikategorikan mengikut cara hidup, pola penempatan,pekerjaan dan pendidikan.


     Setiap bangsa Malaysia mempunyai sejarah yang tersendiri seperti Kaum Melayu dahulunya tinggal di perkampungan.Selain itu,mereka juga bekerja sebagai petani,peternak, menangkap ikan dan mengutip hasil hutan.Pada mulanya kaum Melayu menganut agama buddha.Namun sejak kedatangan Islam datang ke tanah Melayu, kaum Melayu telah menganut agama Islam.Dengan kedatangan Islam juga, masyarakat Melayu telah mengamalkan syariat yang wajib diamalkan dalam Islam contohnya solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, mengerjakan haji dan lain-lain lagi.


    Seterusnya, masyarakat Cina biasanya menetap di perbandaran. Kedatangan buruh dari Cina secara besar-besaran bermula sejak awal abad ke-19 yang kebanyakkan mereka berasal dari wilayah selatan China seperti Kwangtung, Fukien dan Kwangsi. Kebanyakan masyarakat Cina bekerja sebagai peniaga. Sesetengah kaum Cina bekerja sebagai pelombong semasa era penjajahan British. Kedatanagn buruh ini ke Tanah Melayu adalah melalui beberapa cara seperti sistem tiket kredit, sistem pengambilan kakitangan dan pengambilan rumah kongsi. Sesetengah kaum Cina menganut agama Kristian namun kebanyakan kaum Cina menganut agama Buddha.




SEJARAH AWAL MASYARAKAT MALAYSIA


Pribumi-Orang Asli
• Penduduk Semenanjung Tanah Melayu yang terus kekal hingga hari ini ialah pribumi yang terdiri dari dua kumpulan iaitu iaitu Orang Asli dan Melayu. Penduduk etnik Orang Asli di Semenanjung Tanah Melayu menjelang tahun 1995 berjumlah 95,362. Secara kasar mereka boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan besar (Fauziah Shaffie 2000: 256):
– (i) Negrito - enam klan iaitu Kintak, Kensiu, Jahai, Menderiq, Bateq dan Lanoh.
 – (ii) Senoi - enam klan juga iaitu Temiar, Semai, Che Wong, Jahut, Semoq Beri dan Mahmeri.
 – (iii) Melayu Asli - enam klan iaitu Temuan, Semelai, Jakun, Seletar, Orang Kanak dan Orang Kuala.
• Etnik Negrito dan Senoi mempunyai kepercayaan kepada ketuhanan iaitu Karai (Karei), Orang Hidup dan Tok Pedin. Percaya kepada dosa dan pahala serta pembalasan di akhirat.
 • Etnik Melayu Asli pula percaya kepada animisme. Namun demikian di kawasan yang kurang percampuran dengan masyarakat Melayu iaitu di kawasan pedalaman, kepercayaan mereka adalah lebih kurang sama dengan etnik Negrito dan Senoi. Mereka tinggal di pedalaman. Justeru itu mereka rata-rata tidak terpengaruh dengan Hinduisme, Budhisme dan Islam kecuali selepas Malaysia mencapai kemerdekaan dengan adanya kegiatan dakwah Islamiah maka sebahagian orang Asli telah menerima Islam.

Etnik Melayu
 • Penduduk terbesar di Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. Bermastautin di Malaysia sejak 2,500 S.M.
• Terdapat juga di selatan Thailand, Filipina dan merata-rata tempat di Alam Melayu.
 • Dalam kelompok “Austronesia” yang bertutur dalam bahasa Melayu dan dikaitkan dengan sejarah    Orang Melayu Asli (Proto Malay).
 • Bermula di zaman keagungan Kesultanan Melayu Melaka (abad ke-15).
 • Sebelum kedatangan lslam etnik Melayu percaya kepada animisme, Hinduisme dan Budhisme.
 • Menerima Islam secara rasmi mulai abad ke-15.
 • Islam mempunyai pengaruh yang amat besar, luas dan mendalam ke atas etnik Melayu, sama ada dari segi rupa, bentuk, luaran atau dalaman sehinggakan etnik Melayu dan Islam disinonimkan dan tidak dapat dipisahkan.
• Islam mempengaruhi kehidupan etnik Melayu dalam beragama, pendidikan, ilmu pengetahuan, bahasa, kesusasteraan, adat resam, kebudayaan, kesenian dan sebagainya.
 • Yang lebih utama lagi Islam bertanggungjawab menubuhkan kerajaan-kerajaan Melayu Islam bermula sejak zaman keagungan Kesultanan Melayu Melaka dalam abad ke ke-15 di seluruh Semenanjung Tanah Melayu.
 • Etnik Melayu merupakan etnik yang pertama menegakkan pemerintahan dan kerajaan-kerajaan di Semenanjung Tanah Melayu. Mereka sebagai etnik utama dan tunggak utama masyarakat plural di Malaysia.

Etnik Cina
 • Etnik kedua terbesar di Semenanjung Tanah Melayu selepas etnik Melayu.
 • Hubungan tanah besar Cina dengan Semenanjung Tanah Melayu telah wujud sejak sekian lama iaitu sejak kelahiran kerajaan maritim di rantau ini. Contohnya kerajaan Langkasuka di Kedah, yang diasaskan pada tahun 100M.

Etnik India
• Etnik ketiga terbesar selepas etnik Melayu dan Cina di Semenanjung Tanah Melayu.
• Hubungan benua kecil India dengan Semenanjung Tanah Melayu telah lama wujud melalui perdagangan.
 • Hinduisme bertanggungjawab menubuhkan kerajaan-kerajaan maritim Hindu-Budha di Alam Melayu termasuk kerajaan Langkasuka di Kedah sebelum penubuhan kerajaan Melayu Melaka lagi. 2.3.5 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
• Pedagang-pedagang dari Arab, Cina, India dan lain-lain kepulauan Melayu datang ke Melaka.
 • Melaka sejak itu menjadi bandar kosmopolitan yang penduduknya terdiri daripada pelbagai etnik.
• Sejumlah kecil yang bermastautin tetap tinggal di situ. Tetapi tidak melahirkan masyarakat plural kerana mereka diasimilasikan ke dalam masyarakat Melayu yang dikenali sebagai “komuniti baba”. Masyarakatnya terdiri daripada pelbagai etnik tetapi tetap mengamalkan budaya tempatan. Sebab itulah ia tidak dikategorikan sebagai masyarakat plural (Fauziah Shaffie 2000: 257).



KEMASUKAN MASYARAKAT PRIBUMI SABAH DAN SARAWAK

PETA SABAH DAN SARAWAK



MASYARAKAT SABAH


CONTOH GAMBAR MASYRAKAT SABAH

  •  Penduduk Sabah terdiri daripada 33 kumpulan pribumi yang berkomunikasi dalam lebih 50 bahasa dan 80 dialek etnik.
  • Kebanyakkan mereka berasal dari Kalimantan, Pulau Mindanao dan Kepulauan Sulu dari Brunei. 
  • Terdapat beberapa kaum yang menjadi majoriti penduduk Sabah, iaitu kaum Dusun, Kadazan, Bajau, Iranun dan lain-lain lagi.  
  •  Kadazan-Dusun adalah kumpulan etnik yang terbesar di Sabah yang membentuk hampir 30% daripada keseluruhan jumlah penduduk.  
  • Kaum-kaum ini berada di daerah yang berbeza dan lazimnya berkelompok mengikut suku kaum mereka.  
  • Orang Dusun yang kebanyakkan tinggal di daerah RanauKeningauKundasang dan Kota Belud. 
  • Terdapat juga suku kaum lain yang menjadi minoriti penduduk Sabah seperti orang Sungai (sekitar Sungai Kinabatangan), suku Iranun (di Telupid), suku Tembenuo (di Beluran) dan suku Tidung (di Tawau). 
  •  Banyak rumpun dan suku penduduk di Sabah sememangnya berasal dari suku kaum Tatana, Rungus, Cocos, Baukan dan sebagainya.  
  • Pada awal kurun ke-19, setiap masyarakat peribumi di negeri ini mempunyai organisasi tersendiri
  • Pembentukan organisasi sosial masyarakat ini banyak dipengaruhi oleh keadaan persekitaraninteraksi dengan dunia luar dan peredaran masa. 
  • Cara hidup dan budaya masyarakat Sabah begitu kompleks dan ditunjungi oleh kepercayaan terhadap alam sekitar. 
  • Ketika itumasyarakat Sabah sebahagian besarnya masih lagi mengamalkan kerpercayaan animisme. 
  • Mereka percaya kepada benda-benda hidup di sekeliling yang kelihatan unik dan asing bagi mereka seperti pokok-pokok besar, batu , gua, tangkal, dan sebagainya
  • Masyarakat Sabah akan mengadakan perayaan upacara memuja semangat padi pada hari Pesta Menuai.
  •  Bahasa pertuturan di Sabah pada ketika itu ialah bahasa kaum mereka seperti bahasa Sungai, bahasa Kadazan, Dusun dan sebagainya mengikut bangsa mereka. 
  • Walaupun begitu, mereka tetap menggunakan bahasa Melayu dalam urusan rasmi dan juga kerana pada ketika itu telah ada sekolah-sekolah di sebahagian kawasan.
  • Namun bagi masyarakat yang tinggal di kawasan pedalaman mereka sememangnya menggunakan bahasa ibunda mereka. 
  • Masyarakat Sabah kebanyakanya tidak mempunyai pedidikan yang tinggi kerana anak-anak mereka diajar untuk bertani. 
  • Misalnya, anak-anak di ajar bekerja di bendang, ladang, bercucuk tanam, menjala dan sebagainya. Anak perempuan pula selalunya membantu melakukan kerja rumah. 
  • Malah pada ketika itu anak perempuan di kahwinkan pada usia yang masih muda.








    • Masyarakat Sarawak


      CONTOH GAMBAR MASYARAKAT SARAWAK


      • Penduduk peribumi Sarawak terdiri daripada empat kumpulan etnik terbesar iaitu Bidayuh, Iban, Melayu dan Melanau. 
      • Terdapat juga subetnik seperti KenyahUkitPenanLahanan dan sebagainya. 
      • Suku kaum yang terbesar dia Sarawak adalah Iban atau Da
      • Kebanyakan mereka berasal dari Sumatera Kalimantan. 
      • Keadaan d di Sarawak adalah lebih kurang sama dengan Sabah
      • Perbezaan dari segi terminologi unsur-unsur keagamaan dan tafsiran konsep
      •  Masyarakatnya juga masih mengamalkan kepercayaan animismepercaya kepada tangkalhukum alamsemulajadi yang banyak mempengaruhi kepercayaan dan amalan mereka.  
      • Masyarakat Sarawak sebahagian besarnya memuja semangat-semangat objekalam sekeliling dan sebagainya.   
      • Misalnya terdapat amalan “potong kepala” di Sarawak .  
      • Orang Iban misalnya mempercayai akan kewujudan berbagai semangat (antu) dan tuhan-tuhan (petara). 
      •  Namun begitu amalan agama dan kepercayaan ini menjadi unsur dalam menyatukan masyarakat. 
      • Masyarakat Sarawak secara keseluruhannya bertutur bahasa ibunda mereka.
      • Namun demikian, bahasa yang sering mereka gunakan dalam pertuturan harian adalah bahasa Iban.
      • Dari segi pendidikan, masyarakat di Sarawak tidak mempunyai sistem pendidikan yang formal. 
      • Mereka lebih mementingkan pendidikan yang bersifat tradisional. Anak-anak mereka kebanyakannya diajar untuk bercucuk tanam, menangkap ikan, dan sebagainya.
      • Antara yang ditanam adalah tebu, lada dan sagu.
      • Tujuannya adalah untuk kegunaan seisi keluarga sahaja.  
      • Jika terdapat lebihan daripada hasil tanaman mereka, mereka akan menjualnya secara kecil-kecilan.

      SEJARAH KEMASUKAN  MASYARAKAT CINA DAN INDIA

      Buruh cina
      Berhubung dengan sistem penghijrahan yang diamalkan, terdapat beberapa cara atau sistem yang diamalkan oleh beberapa pihak yang bertanggungjawab. Antaranya ialah melalui sistem kredit yang merupakan sistem terawal dalam membawa imigran dari China ke Tanah Melayu. Orang yang tidak mampu membayar tambang sendiri dibiayai secara hutang oleh seorang ejen. Mereka terikat dengan perjanjian untuk bekerja bagi suatu tempoh masa sehingga hutang mereka dijelaskan. Kumpulan imigran ini dikenali sebagai “singkheh” dan mereka menjadi bebas setelah habis mambayar hutang tambang perjalanan mereka. Ejen atau orang tengah akan menggunakan pelbagai cara sekalipun untuk membawa seberapa banyak rakyat China datang ke Tanah Melayu dan ini menjadikan komisen mereka meningkat sekali gus memperoleh keuntungan yang besar.
      Selain itu, terdapat juga buruh Cina datang ke Tanah Melayu melalui cara persendirian iaitu melalui bantuan rakan atau ahli keluarganya ataupun dengan perbelanjaan sendiri. Ramai yang masuk melalui cara ini apabila Kerajaan China memansuhkan undang-undang menyekat penghijrahan penduduk pada tahun 1897. Sistem Kangcu pula telah diperkenalkan oleh Temenggung Ibrahim di Johor untuk menggalakkan orang Cina berpindah dan menetap kekal di Johor. Di bawah sistem Kangcu, orang Cina digalakkan masuk dan membuka ladang-ladang lada hitam, gambir, kopi, teh, sayur-sayuran dan bunga cengkih.

      Buruh India
      Sementara buruh India pula datang ke Tanah Melayu sejak abad yang pertama lagi dan dipercayai mereka datang sebagai pedagang. Pedagang-pedagang India ini menggelarkan Tanah Melayu sebagai Suvarnabumi atau Tanah Emas. Pada awal abad ke-19 pula orang India yang berhijrah ke Tanah Melayu adalah ekoran pembukaan Pulau Pinang (1786) dan Singapura (1819). Penubuhan Negeri-negeri Selat pada tahun 1826 telah menyebabkan British membawa masuk buruh-buruh dan banduan-banduan dari India untuk membina bangunan awam dan jalan raya di Negeri-negeri Selat. Namun jumlah mereka ini tidaklah terlalu besar kerana mereka hanya ditugaskan untuk menyelesaikan kerja-kerja pembanggunan Tanah Melayu seperti membina jalanraya dan jalan kereta api. Sebaliknya penghijrahan kaum India secara besar-besaran ke Tanah Melayu hanya bermula pada tahun 1840 ekoran perkembangan dalam bidang pertanian khususnya tanaman getah. Secara jelas, kebanyakan imigran India yang berhijrah masuk ke Tanah Melayu adalah berasal dari India Selatan terutamanya dari wilayah Madras (Tamil Nadu) dan India Utara dari Punjab. Oleh itu, jumlah masyarakat India telah meningkat secara mendadak di Tanah Melayu pada abad ke 19 dan berkembang dengan mendadak pada abad ke 20.
      Kestabilan politik di Tanah Melayu telah mendorong kedatangan orang-orang India dan dengan adanya hubungan di antara Kerajaan British di Tanah Melayu dan Kerajaan British di India telah memudahkan lagi kemasukan orang India di Tanah Melayu. Kejayaan orang-orang India yang lebih awal datang ke Tanah Melayu dan mendapatkan kehidupan yang lebih sempurna juga telah mendorong kepada kemasukan lebih ramai lagi orang India ke Tanah Melayu pada masa itu.

      Selain itu, buruh-buruh India dibawa masuk untuk bekerja di Tanah Melayu adalah melalui sistem buruh kontrak. Sistem ini dapat disamakan dengan sistem yang digunakan untuk mengambil orang Cina iaitu sistem kredit. Mereka diwajibkan bekerja dengan majikan itu untuk satu tempoh masa tertentu,biasanya lima tahun. Selain melalui sistem ini, buruh India juga turut diambil bekerja melalui sistem Kangani. Sistem ini akan dikawal oleh seorang Kangani yang bekerja dengan majikan dan akan menjalankan proses merekrut pekerja yang didapati berkebolehan. Sistem Kangani berjaya menggalakkan kemasukan lebih ramai tenaga buruh India dan kebanyakannya datang secara berkeluarga. Berlaku juga unsur penindasan apabila majikan akan menyerahkan gaji kepada Kangani untuk diserahkan kepada pekerja dan Kangani akan mengambil kesempatan terhadap pekerja. Terdapat banyak persamaan dalam pengambilan buruh Cina dan India. Pertamanya wujud orang tengah yang memainkan peranan penting. Keduanya terdapat unsur penindasan sama ada dari majikan atau orang tengah terhadap buruh dan ketiganya dari segi keterikatan buruh dengan para majikan.

Comments